March 6, 2009

GOSIP..GOSIP..GOSIP


GOSIP...apa yang kita tahu pasal erti GOSIP..

Seperti yang ELLY kata pada minggu lepas dlm rancangan dia..gosip tu bukan lah sesuatu fitnah..

FITNAH..adalah sesuatu yg tidak benar tetapi kita mengadakan ceritanya..

Bagi aku..lebih baik org gosip pasal aku dari memfitnahi aku..betul tak?Glamour gitu...

Tapi kenapa datangnyer GOSIP dan FITNAH ini..

Dlm kehidupan ini kita berhubung dgn pelbagai org diluar sana yg mempunyai mata dan akal fikiran.Yang membezakan manusia adalah bagaimana mereka berfikir apa bila mereka terpandang, terdengar sesuatu..

Bagi empunya diri yg diGOSIP pula adalah menjadi kewajipan untuk berterus terang klu dia tak mahu dirinya digosip..TAPI, klu ko tak mau terus terang dan org terus bergosip tentang hal ko jgn lah nak melenting plak...nak menyerang lah...nak marahla....

Sebab klu difikir ianya sebenarnya dtg dari tindakan ko yang tak mahu menerangkan keadaan sebenar..privacy konon..nak privacy duk dlm gua la beb...heheh

Bila allah kurniakan kita akal fikiran untuk berfikir ,tak salah rasanya jika kita gunanya untuk memikirkan apa jua yg terlintas difikiran dan untuk membuat penilaian baik atau buruk..as long as kita tidak memanipulasikan apa yg kita tahu..

Ha...bercakap mengenai manipulate ni plak ..ada manusia yg dilahirkan untuk memanipulasikan segala data yg mereka tahu..mereka ni sebenarnya genius..tapi salah tempat kerja je..kerja ngan goment tak de maknanya manipulasi tersebut tak masuk SKT pun..paling tidak pun menampakkan diri kita bertambah BODOH apabila org menyedarinya..HEHE

Entah la..manuasia..manusia..kekadang bila dilihat dari cara pemakaian,percakapan..smua tak dpt menilai peribadi seseorang..Yang penting bagi aku..aku tahu siapa diri aku..dah banyak kali pun org cakap aku itu ini last2 kena kat depa, baru kata ckp aku betulah..tapi lantak korang la..bak kata hubby aku tak salah buat apa aku nak takut..dan aku menganggap org2 yg mcm ni smuanya SAKIT MENTAL/JIWA je ..Layan ZAssttt je diorang ni..aku pun ada buat silap gak, tapi tak de la sampai nak serang org itu ini..hahahhahahahhah buat mengaibkan diri jer...mcm la kita ni perfect kan?????Yg penting citer aku ni bukanlah mengenai diri aku..saja je aku umpamakan diriku..supaya tidaklah aku mengata org..huhuhuhu

By the way the best lesson in" Don't Judge a Book By Its Cover"..hard cover tahan sket..

P/s: Cerita diatas..Tak ada kena mengena dgn yg hidup atau mati atau yg terkena tempias..mungkin tu tempias air liur kwn sebelah tu kot..heheheheheh

4 comments:

Anonymous said...

cmnaLa manusia nk maju
if asyik idup ngn gOssip je
smpai kn satu ketika...dh xknal dosa tu pe
fitnah tu kn berdosa
lebih besr dosa dr membunuh...masyallah...
bygkn smpai kain sendri terkoyak
still lg terhegeh2 nk jg tepi kain org len
ntahLa..dunia...oh dunia...
lg 1...privacy...
kalo xtao makne privacy jgn cko besar r....
.....tetibe lak terluah perasaan kt cni...
hehe....ragam org msia..ntah bile nk maju..

Anonymous said...

hai pompuan.... hang tu tau ka apa maksud 'privacy'..kalu dh dok cita kt orang bkn la namanya privacy lagi... ngok!

ni cek nk bg nasihat sket, hang dok tulih tak dak kaitan ngan sapa2. kalau tak dak kaitan awat hang leh cita panjang lebaq. Ka ni cita pasai hang seniri.... dok sebut lagi staf gomen. Hang ni mmg hebat la bab2 gosip ni. Jangan dok perati hai orang ja... diri seniri tu tengok dulu. Tak baik tau.... hang mana tau gosip tu betui ka dak. Kalau tak betoi kan hang kata fitnah. sapa yang berdosa? Hang dan kawan2 baik hang... jugak. Mcm ni la, kita ni kalau berkawan pilih la kawan yang boleh dibuat kawan.. bukan kawan yang boleh dibawak berlawan ngan orang. Jangan jadi kawan yang tikam kawan... depan baguih punya baik... belakang macam SETAN ngutuk. Aku rasa hang ni jenih yang macam tu la. Jangan marah haa..... p/s : don't judge a book - apa pekdah. judge diri seniri sudah...

ena said...

ait ..aku baru perasan ramai yg komen kat post aku yg ni..dah ler tu..tak berani bg nama tapi nampak mcm terasa lak..
Ala..klu aku manusia yg ko kutuk2 tu..ko tu apa? bukan manusia gak? kira mcm binatang la yer..
Ala..suka hati aku ler nak citer pnjang ke pendek ni blog aku beb..yg ko tu komen memanjang tu apahal..dah terasa cili la tu kan? mengaku jer lah..
And lagi satu..aku tulis tak de la aku kutuk sesapa..ko tu tau baca ke tidak?yg ko angin sgt tu apahal..Terasa la tu..hahahahahh
Aku tak kira la ,aku atau kwn 2 baik aku..sbb aku tak pernah declare sapa kwn baik aku..tapi ko tau lak yer..heheh..
Ala klu dah tension dgn diri sendiri jgn babit kan org lain..
Nasihat aku pada manusia tak bernama ni..sama mcm mn ko nasihat pd aku.. itu pun klu ko manusia la..hahahahah..bengang sendiri..buat malu jer..kahkahkah

ena said...

Untuk annonymous 1:Nampaknye anda seorg yg berdaya maju..asik dok ckp Maju..maju..
Betapa maju nya diri anda sehingga kain aku koyak pun ko tau..kat ner tu?kain apa?mungkin ko terlalu prihatin pd aku..time kacih la yer..maju sungguh.
Lagi satu..aku mmg x tau makna privacy..tolong bagi tau sket klu ko tau la..ke tau ckp je gak..hehe..
aku rasa la yer..aku akui kelemahan aku dlm coretan blog aku tu..tapi yg komen ni dok maki hamun..apahal ek? korng ni betui2 paham apa aku tulis la dpt mendalami dan merasai diri sendiri la tu...hahah..Syabas!!well done! keep up untuk jadi Org Maju!!kahkahkah

Post a Comment

Term of Use